Naar boven ↑

Nieuwsbericht

rtlnieuws.nl

02-09-2023

'Can I help you?' wordt steeds normaler door personeelstekort 

Vanwege het personeelstekort doen werkgevers steeds vaker een beroep op buitenlandse medewerkers die geen Nederlands spreken. Eerder werkten die vooral op plekken waar de klant hen niet zag, zoals in distributiecentra, maar inmiddels zitten onder meer bij Lidl en Zeeman ook Engelstalige medewerkers achter de kassa.

Supersnel scant de caissière van de Lidl-supermarkt in Breda alle boodschappen. Bliep, bliep, bliep. Tot zover niks opmerkelijks, maar als de wat oudere klant vraagt of het statiegeldbonnetje goed gescand is, gaat het mis.

Het kassameisje mompelt iets onverstaanbaars en wijst naar een button op haar werkkleding, waarop een Engelse vlag staat. Ook simpele kassataal of woorden als 'geld' en 'contant', begrijpt ze niet. Het leidt tot moeizame communicatie met met name de oudere klanten van dit filiaal die soms geen Engels spreken. "Sorry. No Dutch", zegt ze.

Een Nederlandstalige collega schiet haar te hulp en beantwoordt de vragen van de klanten. "Er werken hier meerdere buitenlandse werknemers", vertelt ze desgevraagd.